Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Zabawy tematyczne – kontynuacja

Przedmioty, którymi, dziecko posługuje się w swej zabawie, mają przeważnie charakter umowny, zastępczy: liść jest. talerzem, owoce głogu. – ziemniakami, krzesło może być autem, samolotem lub jakimkolwiek innym pojazdem. Jeśli dziecko nie ma pod ręką odpowiednich za- i bawek tematycznych lub innych akcesoriów, patyk staje się koniem, inny patyk, owinięty w gałganki -lalką itp. Nie tylko zabawki i przedmioty zastępcze są symbolami rzeczywistych przedmiotów lub istot (lal- ka–dziecko, patyk-koń, krzesło-samochód), lecz często same ruchy i czynności są również umowne, skrótowe, dalekie od naturaliśtycznej wielkości i dokładności wzoru. Ponadto przez sam fakt, że czynności te zostają przeniesione w sytuacje zabawowe, a nie są realnie, użytecznymi działaniami, zyskują one wartość i znaczenie. symboli. Określanie takich zabaw mianem symbolicznych znajduje więc także swe uzasadnienie (Szuman, 1947: Przełącznikową, 1969).

Związek zabawy z działalnością społeczną, a szczególnie z różnymi formami pracy ludzkiej, nie uwydatnia się w żadnym z rodzajów zabaw tak silnie i wyraziście, jak właśnie w zabawach tematycznych. „Istotą tych zabaw – stwierdza Sżuman – jest odtwarzanie w postaci zabawowej (lu- dycznej) najróżniejszych czynności, sytuacji, faktów i zdarzeń zaobserwowanych w życiu. Szczególnie to, co czynią dorośli, czym zajmują się w domu i poza domem wykonując swoją pracę zawodową, to, co umieją zdziałać, a co’ dla dziecka jest jeszcze niedostępne i za trudne- to wszystko znajduje oddźwięk, odzwierciedlenie i swoisty wyraz w tematycznych zabawach dzieci” (1958, s. 58).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.