Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Tealria Koglberga w użytku nauczania

Innym wnioskiem, jaki wynika z tealrii Kohlberga na użytek nauczania, jest stwierdzenie, iż rozwój moralny nie jest automatyczny – wyznaczają go interakcje między ludźmi. Oznacza to, że uczniowie i nauczyciele powinni aktywnie uczestniczyć w doświadczeniach zaplanowanych w celu ćwiczenia się w nabywaniu osądu moralnego. Dla nauczyciela pytanie o ogromnym znaczeniu brzmi: „Jaka powinna być natura takiego ćwiczenia?” Są tu różne możliwości – niektóre z nich poznałeś w poprzednich rozdziałach. Ponieważ uczestniczenie w odgrywaniu rozmaitych ról społecznych wydaje się być właśnie takim rodzajem ćwiczenia, jaki Kohlberg uważa za pożyteczny dla rozwoju moralnego, najodpowiedniejsze powinny być tu techniki nauczania, oparte na symulacji i grach (rozdział 9.). Pamiętasz zapewne, że jedną z ich pozytywnych cech jest transfer (teoria wspólnych elementów składowych oraz generalizacja zasad).

Jeśli zdecydujesz się na symulację, to pamiętaj o stwierdzeniu Colemana, iż szczególnie pożytecznym elementem całego takiego doświadczenia jest następująca tuż po nim dyskusja. Odgrywanie ról oraz prowadzenie w klasie dyskusji na temat rzeczywistych czy symulowanych społecznych sytuacji, problemów czy wątpliwości, to również skuteczne techniki. Ważną rzeczą jest to, by uczniowie się w nie wciągali, by ćwiczyli. Oznacza to, że powinniśmy – jako nauczyciele – pobudzać i stymulować czy też, jak Piaget lubi nazywać taki rodzaj aktywności nauczyciela, ukazywać problemy i cele, lecz nie ograniczać, karać czy moralizować.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.