Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Spełnienie warunków uczenia się pojęć abstrakcyjnych

Warunki uczenia się pojęć abstrakcyjnych muszą być dokładnie spełnione, gdyż inaczej pojęcia te nie staną się w pełni znaczącymi elementami struktury poznawczej. Ponieważ nauka pojęć abstrakcyjnych odbywa się w dużej mierze w sposób werbalny, zaś ich znaczenie zależy od stosunku pomiędzy pojęciami, sprawą podstawową jest rozumienie pojęć wstępnych. Stanowi to jeden z najważniejszych ogólnych warunków uczenia się pojęć abstrakcyjnych, a mimo to właśnie ten warunek bywa najczęściej zaniedbywany na wszystkich poziomach nauki szkolnej. Stosując metodę werbalną, nauczyciel często używa pojęć, które nie mają dla uczniów znaczących odniesień. Rozpoczynając rozdział poświęcony myśleniu, Je- rome Kagan daje w swej książce Understanding Children („Rozumienie dzieci”, 1971) żywe lecz smutne świadectwo tego, jakie mogą być rezultaty nauczania werbalnego, jeśli opiera się ono na fałszywym założeniu, że uczniowie posiadają właściwe skojarzenia z użytymi w jego toku słowami: „Dziewięciolatek pilnie słucha, jak nauczyciel opowiada o staroegipskim zwyczaju chowania zmarłych faraonów w wielkich piramidach, ale raz po raz czuje się zbity z tropu – w co trzecim zdaniu pojawia się niezrozumiałe dlań słowo. Najpierw «piramida», potem «mumia», dalej «Nil» i «pustynia». W końcu zaczyna interesować się tym, co dzieje się za oknem, ponieważ stracił wątek. Nauczyciel kończy swój wykład i zwraca się do klasy z pytaniem, jak długo mogła trwać budowa piramidy. Jedno z dzieci wyobraża sobie tysiące niewolników egipskich taszczących olfrzymie głazy, intuicyjnie ocenia, że zajęcie to zabrałoby dużo czasu i szacuje go na trzy lata. Drugie dziecko jest zupełnie bezradne: nie przychodzi mu do głowy żaden obraz więc nie mając żadnych podstaw do domysłu siedzi cicho. Kiedy nauczyciel zwraca się doń wprost, mamrocze «nie wiem», a pod naciskiem nerwowo szepcze « miesiąc ? »

Chociaż dziecko może mieć silną motywację do uczenia się faktów lub do rozwiązywania nowych problemów, nie gwarantuje to jeszcze powodzenia. Potrzebna jest także pewna wiedza’’.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.