Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Niepożądane skutki wzmocnienia

Jakie niepożądane skutki mogą towarzyszyć wzmacnianiu? Ani samo pojęcie wzmocnienia, ani reguły posługiwania się nim nie gwarantują same przez się, że zrobimy z niego dobry użytek. Równie łatwo, a nawet łatwiej posłużyć się nim źle, gdyż właściwe wykorzystanie wzmocnienia wymaga sporej wiedzy.

Niepożądane skutki wzmocnienia wynikają najczęściej: (1) z wykorzystania go do celów generalnie sprzecznych z interesem społecznym, np. w przypadku zażywania narkotyków lub wzmacniania zachowania zależnego czy kon: formistycznego i (2) stąd, że próbujemy zastąpić dobre nauczanie „workiem z prezentami”.

To ostatnie grozi zwłaszcza wówczas, gdy: (1) źle zaaranżowaliśmy proces dydaktyczny, przez co warunki uczenia się nie zostały spełnione: (2) nie przemyśleliśmy należycie warunków wzmacniania służącego wymodelowaniu bądź utrwaleniu pewnych zachowań: (3) popełniliśmy oba te błędy jednocześnie.

Kiedy chcąc zmienić zachowanie naszych uczniów polegamy bardziej na sztucznie dobranych bodźcach wzmacniających niż na dobrym uczeniu, dzieje się często coś takiego: realizacja programu nauczania nie rozwija się zgodnie z naturalną kolejnością, co pozbawia uczniów możliwości odniesienia sukcesu: uczniowie zajmują się zadaniem tylko dopóty, dopóki otrzymują bodźce wzmacniające: bodźce wzmacniające – jedzenie, gry, przywileje, pieniądze itd. – zaczynają tracić swą skuteczność i po to, aby utrzymać uwagę uczniów, trzeba stosować je w coraz większych ilościach i w coraz lepszym gatunku: kara i jej następstwo – niechęć – stają się coraz częstszą konsekwencją nie przykładania się do nauki: uczniowie znaj- dują sposoby uniknięcia sytuacji – lub ucieczki od niej – zmniejszając przez to i tak już niewielkie prawdopodobieństwo nauczenia się. Zastępowanie dobrego nauczania „workiem z prezentami” ma zawsze jeden niepożądany skutek, a mianowicie to, że kiedy nauczyciel kiepsko zorganizuje proces dydaktyczny, większość uczniów nie dozna potężnego wzmocnienia płynącego z odniesienia sukcesu, a więc z samego procesu uczenia się. Sukces nie jest sztucznie dobranym bodźcem wzmacniającym i dlatego jego skuteczność nie maleje. Ponadto, wzmocnienie płynące z pomyślnego wykonania zadania stojącego przed uczniem eliminuje konieczność posługiwania się sztucznie dobranymi nagrodami i karami.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.