Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Młodzież – dalszy opis

Na konieczność rozróżnienia pojęć: „dojrzewanie” i „dorastanie” zwraca uwagę T. Tomaszewski (1970, s. 202). „Dorosłość” jest jego zdaniem kategorią społeczną, podczas gdy „dojrzałość”-kategorią biologiczną. Obydwa te procesy nie przebiegają całkiem równocześnie. Dojrzewając biologicznie jako organizm człowiek nie staje się przez to dorosły. Proces dorastania trwa zazwyczaj dłużej i jego przebieg uwarunkowany jest czynnikami społecznymi, kulturowymi oraz systemem wychowawczym. Autor zwraca uwagę również na ogromne różnice indywidualne i nierównomierności w przebiegu tego procesu.

W naszych rozważaniach przyjmujemy periodyzację i terminologię najczęściej dziś stosowaną w Polsce. Okres od 12 do 18 lat życia nazywamy „wiekiem dorastania”, obejmując tą nazwą zarówno dojrzewanie biologiczne, jak i ściśle z nim związany rozwój psychiczny i społeczny, który akcentujemy w nazwie „dorastanie”. Ze względu na to wzajemne powiązanie nie rozbijamy tego okresu na fazy. Nie będziemy jednak unikać terminu „pokwitanie” w odniesieniu do początków omawianego okresu – ze względu na charakteryzujące je zjawisko gwałtownie zwiększonego tempa rozwoju, tzw. skoku pokwitaniowego, związanego m.in. z dojrzewaniem płciowym.

Natomiast następnym okresem – wiekiem młodzieńczym (lata 18-25) zajmować się w tej książce nie będziemy, wskazując jedynie na niektóre jego właściwości, kształtujące się już w okresie dorastania.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.