Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Kładź nacisk na uogólnienia

Z dotychczasowych rozważań wynika, że wiadomości, wartości i czynności ruchowe ogólniejszej natury łatwiej poddają się transferowi niż szczegółowe fakty, postawy czy łańcuchy ruchowe. Zatem długoterminowym ce- 257 lem nauczania i uczenia się nastawionego na wywołanie transferu winno być to, by uczniowie dokonali znaczących uogólnień swych doświadczeń szkolnych we wszystkich trzech sferach. Posiadające sens uogólnienia nie tworzą się z niczego. Stanowią one kulminację sekwencji węższych i jednocześnie pełnych znaczenia doświadczeń z uczeniem się.

Mam nadzieie, że na podstawie naszej wspólnej pracy w toku siedmiu rozdziałów tej książki sformułowałeś jedno ważne uogólnienie, a mianowicie regułę nadrzędną, która mówi, że jeżeli zależy nam na tym, by transfer występował nie tylko przez przypadek, to musimy uczyć tak, aby go umożliwić. Ta reguła przeniesie się na zasadzie transferu na Twoją pracę z uczniami, o ile podporządkowane jej węższe pojęcia mają dla Ciebie jakiś sens i o ile miałeś z nimi dostatecznie wiele do czynienia, by je sobie utrwalić w pamięci.

Zajmiemy się z kolei praktyczną stroną nauczania nastawionego na wywołanie transferu. Interesować nas tu będą sposoby i środki, za pomocą których nauczyciel może pomóc każdemu uczniowi w ćwiczeniu się w tym co mu jest potrzebne, wtedy, gdy zachodzi po temu konieczność. Jeśli mu się to uda, proces uczenia się rzeczywiście będzie przebiegać ze zrozumieniem i przyniesie owocne rezultaty. Rozdział 8. poświęcony jest wykorzystaniu reguł wynikających z nauki o zachowaniu do optymalizacji nauczania poszczególnych uczniów.

Wreszcie zastosuj nasze nadrzędne zasady praktyczne dotyczące nauczania i uczenia się nastawionego na wywołanie transferu a więc powiedz, co zrobisz, żeby uczenie się przebiegało ze zrozumieniem, w jaki sposób wykorzystane będą ćwiczenia i jakie uogólnienia należy podkreślić.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.