Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

W jakim wieku dziecka następuje rozwój zabaw tematycznych?

W dalszym ciągu sposób działania osoby dorosłej przenosi dziecko’i na inne podobne, lecz nie identyczne przedmioty: występują zabawy będące odzwierciedleniem poszczególnych chwil życia dziecka, nie. powtórzeniem zabaw dorosłych. W zabawach odtwarzane są czynności zaobserwowane przez dziecko w życiu codziennym, a nie celowo i wielokrotnie pokazane przez dorosłych na zabawkach”.

W 3 roku życia następuje dalszy rozwój zabaw tematycznych. Polega on: 1) na odtwarzaniu coraz liczniejszych i bardziej złożonych czynności życiowych oraz na wiązaniu poszczególnych czynności i sytuacji zabawowych w łańcuchy: 2) na częściowym odrywaniu się w zabawach od konkretnych przedmiotów i nadawaniu przedmiotom używanym w zabawie oraz zabawkom zastępczych znaczeń: 3) na coraz bardziej konsekwentnym wykonywaniu w czasie zabawy zadań podpatrzonych w społecznym życiu ludzi dorosłych.

Dziecko w 2 r.ż. uczy się karmić lalę, wozić ją w wózeczku, przykrywać kołderką itp. Wszystkie te czynności wykonywane są jednak oddzielnie i kolejność ich jest przypadkowa. Natomiast w 3 r.ż. dzieci zaczynają odtwarzać całe łańcuchy czynności, odwzorowując w ten sposób wierniej sytuacje życiowe. Wożą więc np. lalę w wózeczku, a potem wracają do domu’ ze spaceru, rozbierają lalkę, myją ją, karmią i kładą spać, przykrywając kołderką, albo też gotują „na niby” obiad, nalewają zupkę na talerzyk i karmią tak „ugotowaną” zupką lalkę itp.

Coraz częściej w zabawach dzieci zaczynają pojawiać się sytuacje i przedmioty wyobrażone, którymi uzupełniają one brakujące szczegóły. A więc np. dziewczynka miesza w garnuszku, a potem przelewa na talerz „zupkę”, której nie ma, lub też myje laleczkę, „bo się pobrudziła”, chociaż lalka naprawdę wcale nie jest brudna itp. Eozwijająca się wyobraźnia dziecka pozwala mu także nadawać przedmiotom znaczenia zastępcze, a więc np. w zabawie w sklep – klockLmogą oznaczać kartofle lub torebki cukru, a w zabawie na temat choroby lalki — znaleziony patyczek zastępuje dziecku doskonale termometr itp.

Dzięki nagromadzonej wiedzy z zakresu życia społecznego z jednej strony, z drugiej zaś dzięki rozwijającej się wyobraźni – dziecko zaczyna w zabawach tematycznych „wczuwać się” w różne role i je odtwarzać. I tak np. bawiąc się lalką odgrywa rolę matki lub lekarza, który przychodzi lalkę zbadać, a naśladując czynność Strzyżenia włosów „staje się” fryzjerem: bawiąc się w sklep jest sprzedawcą lub kupującym.

Początki tego typu zachowania dziecka w zabawach tematycznych pojawiają się jednak zazwyczaj dopiero pod koniec 3 lub na początku 4 r.ż,,. a więc na przełomie okresu poniemowlęcego i przedszkolnego.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.