Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Działanie prawa efektu

Dla ilustracji prawa efektu przytoczymy następujący eksperyment. Osobie badanej pokazywano w przypadkowej kolejności szereg odcinków różnej długości i proszono ją o ocenę długości każdego z nich. Czynnikiem pomocnym była jednoczesna ekspozycja odcinka 10-centymetrowego. Mimo wielu prób, osoba badana nie podwyższała swoich rezultatów, samo powtarzanie czynności oceniania odcinków było dla uczenia się bezskuteczne. Podwyższenie wyników następowało natomiast wówczas, gdy eksperymentator informował w drugiej części badania o trafności dokonywanych ocen. Należy podkreślić, że informacja o trafności oceny ograniczała się do stwierdzenia, że ocena jest dobra lub zła, w przypadku odpowiedzi błędnych nie podawano, jak duży był popełniony błąd i na czym polegał (niedocenianie, przecenianie).

Opisany eksperyment dobrze ilustruje działanie prawa efektu, wskazując jednocześnie, że samo powtarzanie może być niewystarczające. Istnieją jednak dane eksperymentalne świadczące o tym, że samo powtarzanie, nie połączone z żadnymi wzmocnieniami wywołującymi stan zadowolenia, nie jest dla procesu uczenia się obojętne. Tolman (1932) zwrócił uwagę na uczenie się utajone, występujące również i wtedy, gdy nie wchodzą w grę żadne nagrody i nie ma podstaw do tego, żeby przyjąć istnienie stanu zadowolenia utrwalającego jakieś reakcje. Jeżeli np. zwierzę chodzi przez jakiś czas swobodnie po labiryncie zanim zastosuje się próby z nagradzaniem wyboru drogi prawidłowej, to uczy się jej ono znacznie szybciej aniżeli wtedy, gdy próby nie są poprzedzane swobodnym chodzeniem po labiryncie. (Lashley, 1918: Haney, 1931: Buxton, 1940: Seward, 1949).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.