Profesjonalny psycholog z Katowic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Katowicach.

Biologiczne ujęcie adaptacji rozwojowej

Podstawowym celem wychowania jest ukształtowanie człowieka zdolnego do robienia rzeczy nowych, a nie tylko powtarzającego to, co robiły już poprzednie pokolenia – człowieka twórczego, wynalazczego i dokrywczego. Następnym celem wychowania jest ukształtowanie zmysłów, które będą sprawdzały, a nie tylko akceptowały to, co się im zaoferuje. Wielkim niebezpieczeństwem dnia dzisiejszego są slogany, zbiorowe opinie, gotowe wzorce myślenia. Musimy, jako jednostki, być zdolni do stawiania oporu, do krytykowania, do rozróżnienia między tym, co udowodnione, a co nie. Dlatego też potrzebujemy uczniów aktywnych, od wczesnych lat uczących się samodzielnie poszukiwać, po części dzięki spontanicznej aktywności własnej, po części dzięki temu, co im oferujemy: takich, którzy wcześnie nauczą się mówić co jest sprawdzalne, a co po prostu jest pomysłem, jaki przyszedł im do głowy.

W części I poznaliśmy istotę i proces efektywnego uczenia się i nauczania. W części II omawialiśmy reguły – proste i nadrzędne – wzmocnienia i kary, z których można tworzyć skuteczne strategie prowadzące do samomo- 92 tywacji, samodyscypliny, tzn. do kierowania sobą.

Punktem centralnym tych strategii jest wymóg, by nauczanie było zoptymalizowane dla każdego ucznia z osobna. Poznając istotę i proces uczenia się i nauczania oraz ogólne strategie uczenia się kierowania sobą, postępowaliśmy tak, jak gdybyśmy byli przekonani, że wszyscy uczniowie są w zasadzie identyczni. Tak jednak nie jest, i aby nasze nauczanie rzeczywiście było optymalne dla każdego z uczniów, niezbędne staje się, byśmy zrozumieli podstawy istnienia różnic między nimi. Rozdziały od 1. do 10. pomogły nam zdobyć ogólną wiedzę o uczniach i uczeniu się: obecnie jesteśmy już przygotowani do wiedzy bardziej szczegółowej – do poznania tego, jak uczniowie różnią się między sobą, dlaczego i co te różnice oznaczają z punktu widzenia pracy z uczniami.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.